Gasfjedre - gevind i begge ender. Nedjustérbar kraft. Sortmalede
VARILOAD gasfjedre
Ved bestilling før 16:00 fra mandag-torsdag og fredag frem til kl. 14:30, sender vi varerne samme dag og levering forventes dagen efter, såfremt varen er på lager. Bestillinger lavet om fredagen, forventes leveret den efterfølgende mandag.
Se mængderabatter og priser ved at klikke på kurven ud for den ønskede vare.
Med sorteringssliderne nedenfor navigerer du nemt og hurtigt.
En VARILOAD gasfjeder kan anvendes i applikationer, hvor du ikke kender den nødvendige kraft. Ved hjælp af en ventil, er det muligt at reducere kraften gradvist indtil den nødvendige kraft opnås. Bemærk at modellen udelukkende kan reduceres i styrke.
Stempelstangen skal ikke smøres og er vedligeholdelsesfri. Skal gasfjederen bruges i et urent miljø, kan man beskytte den med en gummibælg. Se vores store udvalg her.
- VL-6-50-400-TPå lager: 7Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 50,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 151,00K - Kraft kvotient 1,33G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-50-400På lager: 0Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 50,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 154,00K - Kraft kvotient 1,33G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-60-400På lager: 0Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 60,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 168,00K - Kraft kvotient 1,33G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-60-400-TPå lager: 0Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 60,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 168,00K - Kraft kvotient 1,33G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-73-400På lager: 0Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 73,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 180,00K - Kraft kvotient 1,30G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-75-400-TPå lager: 5Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 75,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 211,00K - Kraft kvotient 1,30G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-75-400På lager: 11Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 75,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 214,00K - Kraft kvotient 1,30G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-80-400På lager: 15Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 80,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 209,00K - Kraft kvotient 1,30G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-80-400-TPå lager: 9Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 80,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 209,00K - Kraft kvotient 1,30G - Gevind (M) 6,00
- VL-6-90-400På lager: 6Materiale Sortmalet stålØ1 - Stempelstang diameter (mm) 6,00Ø2 - Cylinder diameter (mm) 15,00L1 - Slaglængde (mm) (+/- 2 mm) 90,00F - Kraft (N) 400,00L2 - Ubelastet lgd. ml. gevind (mm) (+/- 3 mm) 270,00K - Kraft kvotient 1,24G - Gevind (M) 6,00
Cylinder: Svejst koldformet rør EN 10305-3 ST37/S14
Stempelstang: C35R. Cylinderen er malet med halvblank, sort maling, og stempelstangen har fået en plasma-nitrider-behandling, der gør overfladen meget slidstærk og giver den moderat rustbeskyttelse. Behandlingen kan dog ikke erstatte en decideret rustfri gasfjeder.
Olie: Olien er en gængs smøringsolie, men er ikke godkendt til fødevarebrug.
Gas: Nitrogen N2 Std. Atmosfærisk luft indeholder 78,09% nitrogen, og er grundlaget for produktion af nitrogen, der fremstilles ved destillation af flydende luft. Nitrogen er lugtfri, farveløs, ugiftig, ubrændbar.
Total længde (L2) (L2): +/- 3 mm
Stempelstang (L1) (L1): +/- 2 mm
Maks. kraft (Fn) (F): +/- 10 %
Variload-gasfjedre er grundlæggende konstrueret som nitrider-gasfjedre. Variload-gasfjedre er udstyret med en ventil, der kan lukke tryk ud af cylinderen. Ved at lukke tryk ud, vil gasfjederens kraft kunne reduceres til det tryk, der er ønsket i en given konstruktion.
Når fjederen skal justeres, skal man være opmærksom på, at der ikke må kunne opstå skader, hvis der lukkes for meget tryk ud.
Ved justering af tryk anbefales det, at man inden justering tilfører en ekstra vægt svarende til +10% af emnets vægt. Når gasfjederens tryk skal justeres, anvendes den vedlagte unbraco-nøgle til at åbne ventilen. Skru forsigtigt ventilen lidt ud, indtil der høres en gasudsivning. Ventilen må aldrig skrues helt ud. Indtil det korrekte tryk er opnået anbefales det, at man jævnligt fastskruer ventilen og tester gasfjederens kraft.
Man kan altid lukke lidt mere ud - man kan ikke påfylde mere. Vær opmærksom på, at en lille mængde tryk der slippes ud, kan have en kraftig påvirkning af gasfjederens kraft. Når korrekt tryk er fundet, fjernes de 10% overvægt, og der testes igen. På denne måde sikres, at der ikke lukkes for meget tryk ud.
Hvis der anvendes to Variload-gasfjedre parvis i en konstruktion, anbefales det at man skiftevis lukker gas ud af ventilerne. Derved sikres, at det endelige tryk i de to Variload-gasfjedre vil være så ens som muligt.
Variload-gasfjedre kan kun fyldes op igen på fabrik. Vær derfor omhyggelig med, hvor meget gas De lukker ud.
Kraftkvotienten er en beregningsværdi, der fortæller kraftforøgelsen/krafttabet mellem 2 målepunkter.
Kraft ved ubelastet længde. Når fjederen er ubelastet, giver den ingen kræfter.
- Kraft ved ubelastet længde. Når fjederen er ubelastet, giver den ingen kræfter.
- Kraft ved igangsættelse. Grundet en kombination af friktionskraft tillagt X antal N frembragt af trykket i cylinderen, ses tydeligt på kurven at kraften stiger relativt meget straks en gasfjeder trykkes sammen. Når friktion er overvundet falder kurven. Har fjederen været i hvile i noget tid, kan det igen kræve ekstra kræfter at aktivere gasfjederen. I nedenstående eksempel, kan man se forskellen mellem første gang og anden gang gasfjederen trykkes sammen. Bruges gasfjederen jævnligt, vil kraftkurven lægge sig op af den nederste kurve. En gasfjeder der hviler i noget tid, vil nærmere lægge sig op af den øverste kurve.
- Maksimal kraft ved sammentrykning. Denne kraft kan ikke rigtig bruges i konstruktionssammenhæng. Kraften opnås kun som et øjebliksbillede når det kontinuerlige tryk / vandring stopper. Så snart en gasfjeder ikke vandrer mere, vil gasfjederen forsøge at komme tilbage i startpositionen og derfor er den brugbare kraft mindre og kurven falder til punkt 4.
- Maksimal kraft en fjeder afgiver. Denne kraft måles i starten af gasfjederen tilbageløb. Dette viser det korrekte billede af hvor mange max kræfter en gasfjeder giver når den er stationær ved dette punkt.
- Kraft som gasfjederen angives med i tabeller. Efter normale standarder, angives gasfjederens styrke ud fra en måling af kraften ved de resterende 5mm vandring mod udskudt tilstand, og ved stilstand.
- Kraft kvotient. Kraft kvotienten er en beregningsværdi der fortæller kraftforøgelsen / krafttabet mellem værdier ved punkt 5 og punkt 4. Altså en faktor for hvor mange kræfter en gasfjeder taber ved returnering fra maksimal vandring punkt 4, til punkt 5 (max vandring udskudt – 5mm) Kraft kvotienten udregnes ved at dividere kraften ved punkt 4 med værdien ved punkt 5. Faktoren bruges også ved omvendt situation. Har man kraft kvotienten (se værdi i vores tabeller) og kraften ved punkt 5 (kraften i vores tabeller), kan kraften punkt 4 udregnes ved at gange kraft kvotienten med kraften punkt 5.
Kraft kvotienten afhænger af volumen i cylinder kombineret med tykkelse af stempelstang og mængden af olie. Dette varierer fra størrelse til størrelse. Metaller og væsker kan ikke trykkes sammen, og det er derfor kun gassen der kan sammentrykkes inden i cylinderen. - Dæmpning. Mellem punkt 4 og punkt 5 ses et knæk i kraftkurven. Det er ved dette punkt at dæmpningen starter, og dæmpning er at finde den resterende del af vandringen. Dæmpning opstår ved at olie skal sive igennem huller i stemplet. Ved at ændre kombination af hulstørrelser, mængden af olie, og olie viskositet, kan man ændre dæmpningen. Dæmpning kan / bør ikke fjernes helt, idet en helt sammenpresset gasfjeder ved pludselig fri bevægelse af stempelstang ikke vil blive dæmpet, og derved kan stempelstang skydes ud af cylinder.
Sikkerhed Gasfjedre indeholder Nitrogen gas under højt tryk. Dette er en gasart, der ikke kan brænde/eksplodere, og den er ikke giftig at indånde. Gasfjederen må under ingen omstændigheder forsøges adskilt eller genfyldt - dette er en meget risikabel proces, grundet højt tryk! Man må aldrig prøve at brænde, punktere, klemme eller bule en gasfjeder, ej heller svejse på cylinderens overflade.
Almindelige gasfjedre må ikke anvendes som sikkerhedsforanstaltning. Hvis gasfjedre kan forårsage personskade eller anden skade, skal der tages forbehold for dette med ekstra sikkerhedsforanstaltning. Hvis den konstruktion, som gasfjedre holder, kan forsage skade på personer ved en gasfjeders tab af gas, skal der etableres ekstra sikring, således personskade ikke opstår. I enkelte konstruktioner kan sikkerhedsrør til gasfjedre anvendes. Hermed sikres konstruktionen i tilfælde af pludseligt trykfald i gasfjedre. Læs mere her
Gasfjedre skal opbevares og monteres med stempelstangen pegende nedad, gerne med minimum 45 grader. Dette er vigtigt, idet denne montering sikrer, at der kan løbe olie ned til den indvendige pakning, så denne forbliver smurt og ikke tørrer ud.
Hvis en gasfjeder bliver monteret horisontalt eller med stempelstangen opad, vil olien løbe fra pakningen, hvilket vil gøre at den tørrer ud. Dette vil på sigt forringe funktionen og i sidste ende kan pakningen blive utæt, så gasfjederen mister kraften. Ved enhver montering skal det sikres, at der ikke opstår sideværts udbøjning eller andre kræfter, der kan påvirke gasfjedrene på andre måder, end en fri aksial bevægelse i gasfjedrens længderetning.
Når en gasfjeder ikke har bevæget sig et stykke tid, kan det godt kræve lidt ekstra kræfter at sætte den i gang igen. Dette er helt normalt.
Bemærk også, at man normalt ikke bare kan presse en fjeder på mere end 200N sammen med hænderne.
Det anbefales at der i konstruktioner med gasfjedre bliver anvendt et fysisk stop, som sørger for, at gasfjederen ikke bliver overbelastet. Ved fysisk stop undgås stempelstangen at presses i bund. Med andre ord skal et stykke af stempelstangen altid være synligt. Hermed sikres gasfjederens karakteristika og optimal levetid.
Hvis låget er fysisk stort og/eller tungt, anbefaler vi at man benytter 2 gasfjedre i konstruktionen. Man risikerer ellers at der opstår en skævvridning i konstruktionen. Dette kan begrænse gasfjederens funktionalitet og forkorte levetiden kraftigt. I uheldige situationer kan det ødelægge konstruktionen.
Hvis konstruktionen i forvejen har installeret to gasfjedre, anbefales det altid at udskifte begge gasfjedre på samme tid. Der kan være variation i kraften på en gammel og en ny gasfjeder og denne variation kan resultere i uønsket funktionalitet og kortere levetid.
Undgå at smøre stempelstangen, da udvalget af gasfjedre er vedligeholdelsesfrit. Det er muligt at beskytte gasfjederen med gummibælg, hvis gasfjederen skal anvendes i urent miljø.
Gasfjedre bliver påfyldt ved 20 °C, og startkraften er derfor målt ved 20 °C.
Gasfjederens kraft kan ændre sig med ca. 3,0-3,5% pr. 10 graders ændring af temperaturen ved påfyldning af gas. Jo koldere det er, jo svagere bliver gasfjederen.
Udvalget af gasfjedre anbefales at anvendes i temperaturer mellem -30 °C og 80 °C. Kontinuerligt anvendelse ved ydre temperaturgrænser kan medføre krafttab og kortere levetid for gasfjedere.
Gasfjedre er designet til at udføre maksimalt 5 slag i minuttet ved 20° C. Overskrides dette, vil det medføre en opbygning af varme inden i gasfjederen der kan resultere i utætte pakdåser.
Gasfjedre vil over tid miste kraft i forhold til kraften ved montagen. Forventet krafttab over gasfjederen levetid kan være op til 10%.
Anvend altid den kortest mulige vandring, og vælg størst mulig diameter på cylinderen - dette øger holdbarheden. Lange og tynde gasfjedre vil være svagere end korte og brede gasfjedre.